ΕΠΙΤΕΥΧΘΗΚΕ Η ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΥΤΑΣΦΑΛΕΙΑΣ (ΕΦΑΠΑΞ).

ΔΕΝ ΠΕΡΑΣΕ Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΤΗΣ ΤΡΟΪΚΑ ΓΙΑ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ.

ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΤΗΚΕ ΤΟ ΕΦΑΠΑΞ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΤΕ.

ΣΤΟ ΚΕΝΟ Η ΑΘΛΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΔΑΣ – ΣΥΤΑΤΕ.

Συνάδελφοι,

Η περασμένη Κυριακή ήταν μία από τις πιο σημαντικές ημέρες για τους εργαζόμενους της Εθνικής Τράπεζας.

Η Τρόικα, μετά από 10 μήνες δογματικής άρνησης, αποδέχτηκε έπειτα από σκληρή διαπραγμάτευση την επαναφορά της εργοδοτικής εισφοράς 2% στο Ταμείο Αυτασφάλειας, κάτι που αποτελούσε βασική και απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου το Ταμείο μας να παραμείνει βιώσιμο για να μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις απέναντι στους ασφαλισμένους του.

Η επιτυχία αυτή ήταν αποτέλεσμα της στρατηγικής που είχε διαμορφώσει η παράταξή μας, η ΔΗΣΥΕ, προκειμένου το Ταμείο μας να αποφύγει σοβαρά προβλήματα στη βιωσιμότητά του. Τα σημαντικά οικονομικά προβλήματα του Ταμείου, που το έχουν οδηγήσει στην αδυναμία καταβολής εφάπαξ από το 2012, είχαν επέλθει από τα συντριπτικά χτυπήματα που είχε υποστεί  από διάφορα εξωγενή γεγονότα (όπως είναι το κούρεμα ομολόγων, η μείωση της αξίας των μετοχών της Ε.Τ.Ε., η μείωση εισροών κλπ).

Συνάδελφοι,

Η ΔΗΣΥΕ πιστή στην υποχρέωση που έχει απέναντι στους εργαζόμενους της Ε.Τ.Ε. να ενημερώνει σωστά, ολοκληρωμένα, αξιόπιστα και μακριά από οποιεσδήποτε παραταξιακές σκοπιμότητες αναφέρει ολόκληρο το πλαίσιο της τελικής συμφωνίας Ταμείου Αυτασφάλειας, Εθνικής Τράπεζας και Τρόικας. Με αυτόν τον τρόπο οι εργαζόμενοι της Ε.Τ.Ε. θα έχουν μια ολοκληρωμένη εικόνα και όχι μερικές μόνο πτυχές της όπως τις προβάλλουν ορισμένες παρατάξεις στη λαϊκίστικη και αποπροσανατολιστική προσπάθειά τους να υφαρπάξουν κάποιες ψήφους μέσα από την σύγχυση που δημιουργούν με τις ανακοινώσεις τους, όπως η ΔΑΣ, η Πρόταση Προοπτικής, η Νέα Εποχή αλλά και ο ΣΥΤΑΤΕ.

Παρακάτω περιγράφουμε χρονικά το ιστορικό που μεσολάβησε:

Το Ταμείο Αυτασφάλειας λόγω του κουρέματος των ομολόγων που υπέστη από το PSI, της τραγικής πτώσης της αξίας των μετοχών της Ε.Τ.Ε., της μείωσης της απόδοσης των ομολόγων που μας έμειναν μετά το κούρεμα, της μη διανομής μερισμάτων από την Ε.Τ.Ε. για 5 συνεχή χρόνια και των μειώσεων στις αποδοχές άρα και στις εισφορές μας, είχε βρεθεί σε αδυναμία να καταβάλει το εφάπαξ στους συναδέλφους που έχουν συνταξιοδοτηθεί από τις αρχές του 2012, με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου, λόγω έλλειψης ρευστότητας.

Το Δ.Σ. του Ταμείου, με συνεχείς διαβουλεύσεις με τη Διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας τα τελευταία δύο χρόνια, προσπαθούσε  να βρει τρόπο να αντιμετωπίσει τα σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητάς του για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του προς τους εργαζόμενους της Ε.Τ.Ε. που είχαν και έχουν επενδύσει τις ελπίδες τους σε αυτό.

Μεγάλα όπλα του Ταμείου μας σε αυτήν τη διεκδίκηση ήταν :

1. Η αγωγή που είχαμε ασκήσει κατά της Ε.Τ.Ε. και του Ι.Κ.Α. με στόχο την επιστροφή της εργοδοτικής εισφοράς που είχε καταργήσει ο νόμος Σιούφα (ν.2084/1992), με σύμμαχο την απόφαση του ανωτάτου Δικαστηρίου που έκρινε ως αντισυνταγματική την επιβολή πλαφόν κατά 50% στο ποσό του εφάπαξ που δικαιούνταν οι εργαζόμενοι και

2. Το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που είχε εξαγγείλει  η Διοίκηση της Τράπεζας το Φλεβάρη του 2012.

Η ΔΗΣΥΕ, από την πρώτη στιγμή που η Διοίκηση γνωστοποίησε τις προθέσεις της να προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, δήλωσε προς κάθε κατεύθυνση ότι προϋπόθεση για να προχωρήσει το πρόγραμμα ήταν η επιβίωση του Ταμείου Αυτασφάλειας και η ενίσχυση του ΤΥΠΕΤ.

Μετά από αρκετές διαβουλεύσεις Ταμείου και Διοίκησης ΕΤΕ επήλθε συμφωνία το Φλεβάρη του 2012 πάνω στην οποία στηρίχθηκε η λύση (επαναφορά 2% της εργοδοτικής εισφοράς, χορήγηση ρευστότητας 40 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕ προς το Ταμείο με ενέχυρο τις προκαταβολές, αναδιάρθρωση των δανείων του Ταμείου και μείωση 15% του εφάπαξ).

Το πακέτο της συμφωνίας, που περιλάμβανε το πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου με τη βιώσιμη λύση στο Ταμείο Αυτασφάλειας, πάγωσε από την Τρόικα αρχικά λόγω των εξελίξεων της τότε εποχής (διαδικασίες συγχώνευσης ΕΤΕ – Eurobank, ανακεφαλαιοποίηση της ΕΤΕ).

Μετά την επιτυχή κατάληξη της ανακεφαλαιοποίησης, θέσαμε άμεσα και επιτακτικά το ζήτημα της βιωσιμότητας του Ταμείου Αυτασφάλειας. Η Διοίκηση της ΕΤΕ συνέχιζε να υποστηρίζει τη συμφωνία του Φεβρουαρίου στις συζητήσεις που είχε με την Τρόικα.

Οι εκπρόσωποι της Τρόικας επέμεναν όλο αυτό το χρονικό διάστημα στην αρχική τους θέση. Ανένδοτοι και δογματικοί, ζητούσαν να κλείσει το Ταμείο και να οδηγηθεί σε οριστική εκκαθάριση, αρνούμενοι πεισματικά στην αρχή να δεχτούν οποιαδήποτε συζήτηση για άλλη λύση.

Μετά από συνεχείς και σθεναρές πιέσεις τις οποίες ο ΣΥΕΤΕ άσκησε εξαντλητικά προς κάθε κατεύθυνση, οι εκπρόσωποι των δανειστών δέχτηκαν να εκπονηθεί μια αναλογιστική μελέτη από εταιρεία εμπιστοσύνης της για να διαπιστωθεί η ακριβής οικονομική κατάσταση του Ταμείου σήμερα και με βάση τα πραγματικά δεδομένα να κριθεί η βιωσιμότητα ή όχι του Ταμείου.

Η αναλογιστική μελέτη της Ernst & Young ήταν σε διαφορετική αντίληψη από την αρχική μελέτη της Hewitt στην οποία είχε στηριχθεί η αρχική συμφωνία του Φεβρουαρίου, αλλά το σημαντικό ήταν το πόρισμά της πως το Ταμείο μας μπορεί να είναι βιώσιμο με ορισμένες προϋποθέσεις:

  • Θεσμοθέτηση 2% εργοδοτικής εισφοράς.
  • Για ασφαλισμένους μέχρι την 31/12/1993: Ποσοστό αναπλήρωσης ασφαλιστικού μισθού από 85% σε 55% και σταδιακή αύξησή του από 55% σε 65% από το 2018 και μετά.
  • Ασφαλιστικός μισθός θεωρείται: Βασικός μισθός, πολυετία, οικογενειακά επιδόματα, επιδόματα βαθμού, πτυχίου, ξένης γλώσσας, ειδικό επίδομα Διευθυντών, Υποδιευθυντών και ευθύνης ή, σε περίπτωση μη ύπαρξης επιδόματος ευθύνης, το μεγαλύτερο από τα ειδικά επιδόματα που λαμβάνει ο εργαζόμενος.
  • Υπολογισμός Δικαιούμενου εφάπαξ: Ασφαλιστικός μισθός Χ ποσοστό αναπλήρωσης Χ έτη ασφάλισης.
  • Για ασφαλισμένους από 1/1/1993 και μετά: Ποσοστό αναπλήρωσης από 70% σε 65% και σταδιακή επαναφορά στο 70% από το 2034 και μετά.

Με βάση το πόρισμα αυτό, το Ταμείο θα έμενε υγιές και βιώσιμο αν το ποσοστό αναπλήρωσης για όλους τους εργαζόμενους μειωνόταν, κατά μέσο όρο, κατά 30% περίπου. Αυτό το ποσοστό ήταν υπερβολικό και απαγορευτικό για εμάς.

Μετά από συνεχείς διαβουλεύσεις με τη Διοίκηση, πετύχαμε οι εργαζόμενοι της ΕΤΕ που είχαν ασφαλιστεί στο Ταμείο Αυτασφάλειας πριν την 1/1/1993 να λάβουν ένα επί πλέον 15%  ως κίνητρο εξόδου στην εθελουσία που θα γίνει (ο συντελεστής 35% που είχε ανακοινώσει η Διοίκηση τον περασμένο Φεβρουάριο αυξάνεται σε 50%) για κάθε χρόνο υπηρεσίας στην τράπεζα, το οποίο θα υπολογίζεται στο συνολικό μισθό και όχι στον ασφαλιστικό μισθό.

Οι προσπάθειες όμως και οι διαβουλεύσεις με τη Διοίκηση δε σταματούν εδώ.

Συνεχίζονται ώστε η Διοίκηση της Τράπεζας να ανταποκριθεί στο δίκαιο αίτημά μας να βρεθεί τρόπος αυτό το επιπλέον ποσό 15% που θα καταβάλλει σε όσους συμμετάσχουν στην παρούσα εθελουσία (και προκύπτει από την αύξηση του συντελεστή από 35% σε 50%) να το πάρουν και όσοι αποχωρήσουν στο μέλλον και είχαν ασφαλιστεί στο Ταμείο πριν την 1.1.1993.

Συνάδελφοι,

Στην ολονύκτια συνεδρίαση του Δ.Σ. του Ταμείου Αυτασφαλείας τη Δευτέρα 16/12/2013 συζητήθηκε η αλλαγή του καταστατικού, ώστε να είναι δυνατή η επαναφορά της εργοδοτικής εισφοράς και η υλοποίηση της συμφωνίας Ταμείου – Διοίκησης. Αυτή η αλλαγή απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία (έγκριση με 6 από τις 7 ψήφους του Δ.Σ.)

Στη συνεδρίαση αυτή ο εκπρόσωπος της ΔΑΣ, Ζώης Πεπές, και ο Πρόεδρος του ΣΥΤΑΤΕ, Νίκος Παπαϊωάννου, ήρθαν σε συνεννόηση και ζήτησαν δικαίωμα χρόνου για να απαντήσουν την επόμενη μέρα το πρωί, παρατείνοντας την αγωνία και την αβεβαιότητα των χιλιάδων συναδέλφων μας.

Το πρωί της επόμενης ημέρας η ΔΑΣ με εσωτερικό μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας παραπληροφορούσε τα μέλη της ότι ο πρόεδρος του ΣΥΕΤΕ και οι εκπρόσωποι της ΔΗΣΥΕ και της ΔΑΚΕ ψήφισαν μείωση του εφάπαξ κατά 40% και ότι ο δικός της εκπρόσωπος αρνήθηκε. Και αφού διαμήνυσαν την «επαναστατικότητά» τους, μετά από μόλις μία ώρα, ο εκπρόσωπος της ΔΑΣ, Ζώης Πεπές, υπερψήφισε και αυτός όλες τις προτεινόμενες αλλαγές του καταστατικού του Ταμείου, χωρίς να μεσολαβήσει άλλη διαπραγμάτευση επί των ήδη συμφωνηθέντων.

Ο πρόεδρος του ΣΥΤΑΤΕ, Νίκος Παπαϊωάννου, το πρωί της επομένης δήλωσε ότι εμμένει στις απόψεις του. Όμως, το μεσημέρι άλλαξε γνώμη. Σε τηλεφωνική επικοινωνία με στελέχη της Τράπεζας  ζήτησε να θεωρηθεί τελικά θετική η ψήφος του, κάτι που πλέον όμως δεν μπορούσε να υλοποιηθεί, γιατί το πρακτικό είχε ήδη κατατεθεί στο Υπουργείο Εργασίας. Αμέσως μετά, εξέδωσε την ανακοίνωσή του στην οποία αποκρύπτει αυτό το γεγονός. Η υποκρισία και ο τακτικισμός σε όλη τους τη μεγαλοπρέπεια.

Συνάδελφοι,

Η εξασφάλιση της βιωσιμότητας του Ταμείου Αυτασφάλειας, κόντρα στις επιταγές των ισχυρών της Τρόικας που ζητούσαν την εκκαθάρισή του, αποτελεί μια επιτυχία για το παρόν και το μέλλον όλων των εργαζόμενων στην Εθνική Τράπεζα.

Η ΔΗΣΥΕ θα συνεχίσει τη δράση της πάνω στις αρχές που υπηρετεί, χωρίς λαϊκισμούς και εύκολους αφορισμούς, πάντα με στόχο την προάσπιση και την ενίσχυση των συμφερόντων των εργαζομένων στην Εθνική Τράπεζα και των δημοκρατικών δικαιωμάτων του Ελληνικού λαού.

Υπεύθυνα και αποτελεσματικά θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε:

  • Για μια ΕΤΕ στην υπηρεσία της Ελληνικής οικονομίας.
  • Για τη διασφάλιση του ΤΥΠΕΤ, του Ταμείου Αυτασφάλειας (εφάπαξ) και της Επικουρικής Σύνταξης των εργαζομένων και των συνταξιούχων της ΕΤΕ.
  • Για δημοκρατικές εργασιακές σχέσεις και ομογενοποίηση όλων των εργαζομένων της ΕΤΕ με οποιαδήποτε μορφή σχέσης εργασίας κι αν απασχολούνται στην Τράπεζα, με βάση τον Κανονισμό Εργασίας.

Γι’ αυτό, καλούμε όλους τους συναδέλφους μας εργαζόμενους στην Εθνική Τράπεζα, όποια μορφή εργασιακής σχέσης κι αν έχουν σε αυτή, να παραμείνουν συσπειρωμένοι γύρω από τον ΣΥΕΤΕ και να πυκνώσουν τις γραμμές της ΔΗΣΥΕ, της συνδικαλιστικής παράταξης που στηρίζεται στη διαχρονική εμπιστοσύνη των εργαζομένων στην Εθνική Τράπεζα και αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο σε αυτούς.

Η ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΔΗ.ΣΥ.Ε.

Share This

Share This

Share this post with your friends!